Folkert van der Molen gaf in Trouw in een uitgebreid artikel van Frank Straver samen met Henk W. Volberda zijn visie op de klimaatdoelen waaraan steeds meer bedrijven zich committeren.
In het kielzog van wereldleiders die in Glasgow bespreken hoe ze klimaatcatastrofes af kunnen wenden, vragen bedrijven aandacht voor hún duurzame doelen. Ze willen klimaatneutraal worden, hun CO2-voetafdruk verlagen, CO2-vriendelijk of ecopositief. Allemaal termen die min of meer op hetzelfde neerkomen: de bedrijven beloven de schade die ze door de uitstoot van broeikasgassen aan het klimaat toebrengen tot een nulpunt te verlagen. De koplopers in 2025 al en de achterhoede richting 2050. Ze committeren zich, kort gezegd, aan de mondiale Parijs-doelen. “De klimaattop was net begonnen of we werden al overspoeld met duurzame beloften van bedrijven”, zegt Folkert van der Molen, expert in duurzaamheidsmarketing. Dat gebeurt bij elke klimaattop. “Sommige bedrijven lanceren zelfstandig plannen, anderen vormen brede coalities.” “Je ziet rond zo’n top dat er een momentum ontstaat”, zegt Van der Molen. Volgende week donderdag, in de slotweek van Glasgow, komt een collectief van Nederlandse directeuren ook met klimaatbeloften, tijdens het Nationaal Sustainability Congres. De bazen van Royal Auping, Nederlandse Spoorwegen, Eneco, Port of Rotterdam, Compass Group en FrieslandCampina gaan daar tijdens een ‘CEO-ontbijt’ toezeggen dat ze hun uitstoot van broeikasgassen willen laten dalen tot netto nul. En dat – daarmee onderscheidt hun plan zich van andere beloften – gebaseerd op een wetenschappelijke meetmethodiek.
Lees het artikel: https://lnkd.in/eFiVE7K4