Dit jaar wordt de 10de editie georganiseerd van de ‘MVO Manager van het Jaar’ verkiezing. Op 10-10, traditioneel de ‘Dag van de Duurzaamheid’, zal de ‘MVO Manager van het Jaar 2023’ bekend worden gemaakt. In de afgelopen weken zijn ruim 1.000 MVO-managers in Nederland uitgenodigd om 3 beroepsgenoten te kiezen die volgens hen in aanmerking komen voor deze titel. De stemmen zijn geteld en de shortlist met 10 kandidaten is bekend!
De verkiezing wordt georganiseerd door Van der Molen E.I.S., met Moonen Packaging en Viking als partners.
De volgende 10 MVO managers staan op de shortlist voor de volgende ronde (in willekeurige volgorde):
- Maurice Loosschilder, Global Head of Sustainability, Signify
- Hanneke van de Vijfeijke, Country Sustainability Manager, IKEA Nederland
- Wineke Ploos van Amstel – Haagsma, Chief Sustainability Officer Nederland, PwC
- Mark Groot Wassink, Director Sustainability & Innovation, Royal Auping
- Chrissie van Heijningen, Impact Manager, Dopper
- Andy van den Dobbelsteen, Sustainability Coordinator, TU Delft
- Eva Ronhaar, Director of Sustainability, HEMA
- Marthijn Junggeburth, Manager Sustainability, Royal Swinkels Family Brewers
- Christian de Jong, Manager Sustainability & Services, BEVER
- Quirine de Weerd, Head of CSR & Corporate Communications, Lidl Nederland
Procedure
Van de shortlist nomineert een deskundige jury op 7 september a.s. drie personen. De abonnees op de nieuwsbrief van Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen (www.duurzaam-ondernemen.nl) worden vervolgens uitgenodigd om een stem uit te brengen op één van deze drie kandidaten. Deze stemming weegt voor 60 procent mee in het eindoordeel.
Tijdens het event van Stichting Positieve Impact op 10 oktober a.s. in Theater Flint te Amersfoort stemt het publiek op zijn/haar favoriete kandidaat. Deze stemming weegt voor 40 procent mee. Op het event wordt vervolgens de winnaar bekend gemaakt.
De MVO Manager van het Jaar 2023 ontvangt uit handen van duurzame ondernemer Maurits Groen een bokaal en als prijzen een prachtig arrangement voor twee personen in het duurzame Hotel Jakarta Amsterdam en een duurzame smartphone van Fairphone.
De jury
De jury bestaat uit zeven deskundigen uit het MVO-veld:
- Wouter Scheepens (interim directeur-bestuurder MVO Nederland en vervanger van Maria van der Heijden)
- Folkert van der Molen (organisator verkiezing en founder Van der Molen E.I.S.)
- Marije Klomp (Programmadirecteur Duurzaamheid, Radboud Universiteit en ‘MVO Manager van het Jaar 2022”)
- Annick Schmeddes (oprichter/directeur Sustainable Talent)
- Marjolein Demmers (directeur Natuur & Milieu)
- Ruud Koornstra (ondernemer en Nationale Energiecommissaris)
- André Nijhof (Professor Sustainable Business and Stewardship Nyenrode Business Universiteit)
Over Van der Molen E.I.S.
Van der Molen Environmental Internet Services is een internet-onderneming met verschillende internetportals op het gebied van duurzaamheid. Dagelijks trekken deze websites duizenden bezoekers. De portals (waaronder het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen, www.duurzaam-ondernemen.nl) zijn ideale ‘content hubs’ voor content marketing. Van der Molen E.I.S. is verder betrokken bij de organisatie van grote duurzaamheidscongressen en evenementen.
Over Moonen Packaging
Moonen Packaging is ruim 65 jaar actief om haar klanten te ondersteunen in hun verpakking behoefte. Daarbij heeft zij een scherp oog voor duurzame oplossingen die verder gaat dan alleen de verpakking. Een klimaatneutraal bedrijfspand en een continue streven naar optimale distributie met een zo laag mogelijke CO2 footprint zijn hier voorbeelden van. Moonen Packaging heeft niet voor niets als missie: ‘Wij gaan voor meer dan tevreden klanten door altijd de extra stap te zetten, met liefde voor onze planeet.’
Over Viking
Viking is de expert op het gebied van werkplekoplossingen. Wij ondersteunen en stimuleren onze klanten om productiever, efficiënter, duurzamer en kosten-effectiever te zijn. Bij ieder aanbod houdt Viking rekening met duurzaamheid: wij bieden een ruimt assortiment aan duurzame alternatieven aan voor producten en kijken altijd hoe we leveringen kunnen combineren. Ook compenseren wij de CO2-uitstoot van alle leveringen aan onze klanten.